Klachtenregeling
Ik heb een klacht over Asendo, waar kan ik die indienen?
Natuurlijk doen we ons best je naar tevredenheid te helpen. Mocht je toch een klacht hebben, dan kun je hier lezen waar u met jouw klacht terecht kunt.
Wij vinden het belangrijk dat je tevreden bent over de zorg die wij bieden. Zorgvuldigheid staat hoog in ons vaandel. Toch kan het voorkomen dat er zaken niet volledig naar wens gaan. Dan is het mogelijk om binnen een redelijke termijn een klacht in te dienen of een signaal af te geven. Jouw klacht of signaal draagt bij tot verbetering van onze zorg. Wij gaan uiteraard integer, oprecht en zorgvuldig met klachten om.
Als je ontevreden bent of kritiek hebt op zaken binnen Asendo, dan kun je de volgende stappen ondernemen:
- Je kunt jouw klacht of signaal bespreken met jouw hulpverlener en het probleem oplossen. Bijvoorbeeld door met de gezinsbegeleider in gesprek te gaan of contact op te nemen met de teamleider. Een vertrouwenspersoon kan je daarbij eventueel ondersteunen.
- Als je dit niet wilt of het lukt niet om er samen uit te komen, dan kun je ook contact opnemen met de directie.
- Als je dit niet wilt of het lukt niet om er samen uit te komen, dan kun je een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van Asendo via [email protected].
- Je kunt ook de bemiddelingsfase direct overslaan en meteen contact opnemen met de klachtencommissie.
Vertrouwenspersoon
Wanneer jij of jouw kind ondersteuning ontvangt van Asendo en je hebt vragen of klachten waarmee je niet terecht kunt of wilt bij een van de medewerkers van Asendo, dan kun je gratis ondersteuning of hulp krijgen van een onafhankelijke vertrouwenspersoon en samen op zoek gaan naar een oplossing.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon helpt:
- door te luisteren;
- door mee te denken;
- door te informeren of adviseren;
- door bij eventuele klachten te ondersteunen.
Vertrouwenspersonen kennen de medewerkers en de manier van werken van Asendo. Vertrouwenspersonen zijn ervaren professionals. Zij geven geen oordeel over de geboden hulp, gaan vertrouwelijk om met informatie en handelen alleen met jouw medeweten en toestemming. Samen met jou probeert de vertrouwenspersoon eruit te komen en problemen vroegtijdig op te lossen. Hiermee kunnen klachten en juridische procedures worden voorkomen. De vertrouwenspersonen zijn geheel onafhankelijk van Asendo en andere zorgaanbieders.
Bel naar het landelijke nummer van het AKJ, 088-555 10 00 of stuur een e-mail naar [email protected] of vul het contactformulier in op www.akj.nl/contact.
Als je al contact hebt gehad met een vertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant, kun je op maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur bellen naar 013-202 00 55. Je kunt hen ook mailen: [email protected]